Paleis Het Loo koopt Gerard van Honthorst
Paleis Het Loo koopt meesterwerk van Gerard van Honthorst
Paleis Het Loo heeft het zeventiende-eeuwse 'Portret van Amalia van Solms en
Charlotte de la Trémoïlle' door Gerard van Honthorst gekocht. Het schilderij was
decennialang onvindbaar, maar dook vorig jaar op bij kunsthandelaar Adam
Williams op TEFAF Maastricht. Het dubbelportret door Van Honthorst is een
waardevolle aanvulling op de collectie van Paleis Het Loo.
De aankoop werd mede mogelijk gemaakt dankzij belangrijke bijdragen van de
Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar A.M. Roeters van Lennep Fonds en
haar Beatrijs de Rooy Fonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, het
P.I.A.M. Eijkman-de Nerée tot Babberich Fonds en de opbrengsten van
vrijwilligers van Paleis Het Loo.
Gerard van Honthorst (1592-1656) bepaalde, als een van de belangrijkste hofschilders
van zijn tijd, het ‘gezicht’ van het stadhouderlijke hof van Amalia van Solms en Frederik
Hendrik van Oranje. Het doek uit 1633 is een allegorisch dubbelportret met Amalia als de
Romeinse jachtgodin Diana en Charlotte de la Trémoïlle (nicht van Frederik Hendrik) als
Ceres, godin van de vruchtbaarheid.
Het dubbelportret krijgt op Paleis Het Loo een plaats in het belangrijkste vertrek van Mary
II: haar bedkamer. In deze kamer werden gasten ontvangen, zoals dat ook in de
audiëntiekamer van Mary II op Huis Honselaarsdijk gebeurde, waar het schilderij in de
zeventiende eeuw hing. Dankzij dit schilderij krijgen bezoekers een indruk van de pracht
en praal waarmee Amalia en Frederik Hendrik zichzelf lieten afbeelden en de waarde die
het nageslacht hechtte aan portretten van voorouders.
Vermoedelijk ontving de hofschilder deze opdracht van Amalia zelf, of van Frederik
Hendrik, bij het bezoek van Charlotte de la Trémoïlle aan het Haagse hof in 1632.
Rond 1795 verdween het uit de stadhouderlijke verzamelingen en raakte het lange tijd uit
het oog, totdat het in 1951 werd geveild bij Christie’s Londen, om vervolgens in
particulier bezit weer uit het zicht te verdwijnen. Vanaf 29 januari is dit werk, na ruim
380 jaar, voor iedereen te zien in de Bedkamer van Mary op Paleis Het Loo.